KOEKIE-02-Structuur-bij-kinderen-met-autisme-cadeautjes.jpg

Structuur bij kinderen met autisme: Cadeautjes

Toen ik nog maar net wist dat mijn zoon autisme had in 2015, begon ik mij in te lezen over autisme. Het eerste boek dat ik las was van Colette de Bruin, genaamd: ‘Geef me de 5’. In dat boek las ik over het visualiseren van het gedrag dat je verlangt van een kind met autisme. Wat leerde ik veel nieuwe dingen. Het eerste dat ik ging uitproberen was mijn zoon aan te leren om op een vriendelijkere manier cadeaus in ontvangst te nemen. Hoe dat ging lees je in dit artikel: Structuur bij kinderen met autisme: Cadeautjes.

Dit blog is geschreven door Marleen Gondelach van Marleen Brengt Structuur. Je kunt meer over Marleen lezen op haar persoonlijke pagina.

 

De voordelen van structuur bij kinderen met autisme

In mijn vorige artikel heb ik de voordelen van structuur bij kinderen met autisme uitgelicht. Die is handig om eerst nog even te lezen voordat je hier verder leest. Want bij het introduceren van een nieuwe taak, afspraak of vaardigheid kan er flink wat weerstand van je kinderen komen. Dat komt omdat ze het zich nog eigen moeten maken. Die weerstand kan jou wel behoorlijk demotiveren of frustreren. Het helpt door de voordelen en tips dan nog een keer goed door te lezen om moed te houden om door te gaan.

 

Structuur bij kinderen met autisme bij het ontvangen van cadeautjes

Daar waar de meeste kinderen uit zichzelf leren, begrijpen of aanvoelen dat als je een cadeautje krijgt, dat je bedankt of op zijn minst inslikt om te zeggen dat het wel een erg goedkoop cadeautje lijkt, is dit voor kinderen met autisme niet vanzelfsprekend. Wenselijk gedrag uitleggen is dan nodig. Ik vond dit erg belangrijk om aan te pakken, want o o o, wat bezorgde mijn oudste zoon mij met regelmaat het schaamrood op de kaken bij zijn afkeurende reacties op echt de meest waanzinnig leuke, lief bedachte cadeaus die hij kreeg voor bijvoorbeeld zijn verjaardag.

 

Wederzijds onbegrip

Ik begreep zijn reacties niet, vond het ook erg onaardig en corrigeerde hem. Zijn reactie op mijn correctie was vervolgens frustratie en onbegrip. ‘Mam, het is toch ook een kinderachtig cadeau?’ Mijn uitleg waarom je dat dan beter niet hardop kan zeggen, kwam niet bij hem binnen. Zijn uitleg, bij mij ook niet. Ik was nog zo nieuw in het autismestuk toen.

 

Duidelijkheid

Na het inlezen en mijn opgedane ervaringen van eerdere verjaardagen, kwam ik dus uiteindelijk achter het volgende. Ik kwam tot de conclusie dat hij:

  • Gewoon eerlijk is en zegt wat hij vindt;
  • Niet begrijpt dat hij niet gewoon eerlijk mag zijn en zeggen wat hij vindt;
  • Het niet begrijpt dat andere mensen juist geprobeerd hebben iets leuks voor hem te kopen en hem alleen maar blij willen maken;
  • Het heel erg frustrerend vindt dat zijn ouders dit ook nog eens niet begrijpen.

Ik besloot dus om hem veel duidelijkheid en structuur te gaan geven wat er precies van hem werd verwacht, in plaats van hopen dat hij mij zou gaan begrijpen. Ik moest daarvoor wel mijn eigen normen opzij zetten.

 

De aanpak

Uiteindelijk ben ik met mijn zoon gaan zitten en heb ik uitgetekend wat ik van hem verwachtte als hij een cadeau zou krijgen. De opdracht was om bij álle cadeaus ‘Dank je wel’ te zeggen. Ja, dus ook bij de in zijn ogen lelijke, goedkope, kinderachtige, kleine, saaie, vreselijk stomme cadeaus. ‘Oké’ was zijn reactie. Oké? Ik was stomverbaasd dat we zo snel klaar waren. Ik dacht: zo makkelijk kan het toch niet zijn? De tekening kwam vervolgens aan de muur te hangen in de woonkamer.

 

Het resultaat

De dag van zijn verjaardag is aangebroken. De eerste komt binnen, geeft zijn cadeau, het wordt uitgepakt, ik zie een vertwijfeld gezicht bij mijn zoon. Ik houd mijn adem in, voel de spanning oplopen en mijn zoon zegt: ‘Dank je wel.’

No way! Het werkt! Hij loopt naar me toe, geeft mij het cadeau en fluistert in mijn oor: ‘Ik vind het echt héél erg stom.’ Wat een mijlpaal.

Aan het einde van de dag op bed verzucht mijn zoon: ‘Ik begrijp het niet hoor, waarom geeft iedereen niet gewoon wat ik heb gevraagd; je gaat het toch niet zélf verzinnen.’ Aha. Dus zo werkt het in zijn hoofd: Hij wil gewoon precies weten wat hij gaat krijgen. Ik wist dat echt niet. Het voelde alsof ik nu een cadeau kreeg van hem. Want doordat ik hem duidelijkheid had gegeven, voelde hij blijkbaar ruimte om mij een inkijkje in zijn hoofd te geven.

Bij de volgende verjaardag die we vierden, wist mijn zoon van tevoren wat hij kreeg. Hij vond het prachtig! Geen verrassingen, geen stomme cadeaus, maar gewoon: duidelijkheid. Wat een rust gaf ons dat allemaal.

Verder lezen?

Lees ook deze twee blogs over kinderen met autisme en structuur:

 

Heb jij ook ervaringen met structuur bij kinderen met autisme: cadeautjes? Wil je die delen onder dit bericht? Zo kan je ook andere ouders en begeleiders helpen met meer begrip voor kinderen met autisme!

KOEKIE Autisme Poster en uitdeel kaarten voor meer kennis en begrip voor autisme! Om op te hangen op scholen, thuis, bij verenigingen, in wachtkamers of om uit te delen aan vrienden en familie

Klik hier voor meer info!

 

WhatsApp Coaching voor persoonlijke vragen!

Heb je na het lezen van de informatie op de website nog een persoonlijke vraag? Ik (Jonneke Koekhoven) maak graag tijd om samen dieper in te gaan op een situatie. Kijk voor meer informatie op de pagina over WhatsApp Coaching!

KOEKIE Autisme BegeleidingStructuur bij kinderen met autisme: Cadeautjes

Join the conversation

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord met het privacybeleid van KOEKIE Autisme Begeleiding