Stokbrood.jpg

Autisme en taal: 55 fantastische ingezonden voorbeelden van ‘Taal letterlijk nemen’.

TAAL LETTERLIJK NEMEN

11 “LETTERS OP DE LETTERDOOS”

Mijn oudste schat zat in groep 3 en leerde schrijven. Naast hun schrijfstift hadden de leerlingen hun letterdoos op tafel. De juf zei: “als je deze letters hebt geschreven mag je je daarna ook op je letterdoos leggen.” Mijn zoon schreef de letters in zijn schrift, pakte zijn schaar, knipte de letters uit zijn schrift en legde ze op zijn letterdoos. Anoniem

 

10 “FIETS BUITEN ZETTEN”

‘s ochtends heb ik een keer tegen mijn zoon gezegd dat ie zijn fiets buiten moest zetten. Na een kwartier hem niet van zijn plek hebben zien afgaan vraag ik of zijn fiets al buiten staat. Hij antwoord “ja”. Ik word boos. “Sam je moet niet tegen mij jokken he; staat je fiets buiten ja of nee?!?!?” “Jahaaaaaa hij staat buiten, dat vroeg je net ook al!” zegt hij. Ik word nog bozer; “lieg niet, je bent niet eens van je plaats geweest. Ik zie toch dat ie nog in de schuur staat en niet in de tuin!!” Hij; “de schuur ís buiten dus de fiets stáát buiten! Je hebt nooit gezegd dat ie in de tuin moest. Je zei buiten en hij staat altijd al buiten, in de schuur!” Rachel Takken

 

9 “KAT UIT DE BOOM KIJKEN”

katWanneer ik tegen iemand zeg dat zijn broer de kat een beetje uit de boom kijkt is hij zwaar verontwaardigd want er zit helemaal geen kat in de boom. Nadieh Klop

 

8 “EUROPESE GRENZEN”

Twee jaar geleden kreeg hij een test van aardrijkskunde. Op die test stond de vraag om op een blinde kaart alle Europese grenzen aan te duiden. Nu is onze zoon onder andere altijd al gefascineerd geweest door wereldkaarten, dus een kolfje naar zijn hand. Nu komt het: Hij heeft wel drie maal gevraagd aan de leerkracht of ze echt ALLE Europese grenzen wilde getekend zien? De juffrouw vertelde me achteraf dat er een soort van ongeloof op zijn gezicht te zien was die niets aan de verbeelding over liet (zo van amai wat durft u hier nog te vragen weet u wel waar u het over heeft?) Het antwoord was en bleef dus “ja” en onze zoon begon aan zijn opdracht. Eenmaal thuis vertelde hij met datzelfde gezicht wat er gevraagd werd. Ik begreep net als de juf niet goed wat het probleem was aangezien hij de wereldkaart tot in detail van buiten kent (al van zijn 5e jaar) Maar al snel kwam ik erachter. Hij had ook van alle kolonies ( de Franse, Nederlandse enz…) de grenzen getekend want ja… die behoren tot Europa hè?. De juf wist echt waar niet wat ze zag.. en alles klopte tot in de detail. Anoniem

 

7 “HIJ GOOIT ER MET ZIJN PET NAAR”

Laatst hadden mijn man en ik een gesprek aan tafel over zijn werk en hij zegt: “Hij gooit er gewoon met zijn pet naar.” Dylan komt ertussen en zegt: “Dan moet je zeggen dat dat niet mag papa, want je mag niet gooien met spullen.” Nadieh Klop

 

6 “GEMEENTEHUIS”

Mijn zoon: We gingen naar het gemeentehuis voor zijn id kaart Hij zegt tegen mij: “Mama zijn daar gemene mensen in dat huis?” Sandra Venekamp

 

5 “RAAM OPEN”

Als we in de auto onderweg zijn op een warme middag heb ik het autoraam open en Isa ook. Gaat zusje Tess achterin de auto vraagt of ze ook het raam open mag. Ik zeg (sarcastisch bedoeld) goed maar niet te ver anders waaien we nog uit de auto. Reactie van Isa: ze grijpt zich stevig vast aan de deur en zegt benauwd: echt? Doe maar beter niet het raam open Tess. Anouk Conjour-Quanjel

 

4 “KINDERPOSTZEGELS”

Bij de kinderpostzegelactie. Ik heb zegels bij hem gekocht maar hij mocht zelf de gegevens invullen. Dikke paniek; “mama je mag geen postzegels kopen want je moet je straat invullen maar wij wonen in een laan…” Rachel Takken

 

3 “HOU JE MOND”

“Damian hou je mond tijdens het eten” Vervolgens zegt hij niks en eet ook niet meer hahahah. Dees Oostwal

 

2 “TWEE LINKERHANDEN”

Onze zoon was naar tv aan het kijken toen iemand zei: “Ik weet dat ik twee linkerhanden heb”. We zien hem zo staren naar het scherm met als antwoord: “Mama, die meneer heeft toch 2 verschillende handen?” Na de uitleg snapte hij wat het bedoelde en kregen we terug antwoord: “Waarom kan hij dan niet meteen zeggen dat hij onhandig is?” Wendy

 

1 “KLOK IN DE GATEN HOUDEN’

Mijn dochter was een jaar of 9. Het was ochtend en we waren ons klaar aan het maken voor school. We vertrekken altijd om 10 voor half 9. Ik moest nog even iets doen en zei tegen haar: “houd jij de klok even in de gaten?” Dat zou ze doen. Toen ik even later op de klok keek was het half 9. Dus ik zeg tegen haar: “jij zou toch de klok in de gaten houden?” Waarop ze mij verbaasd aankijkt en naar de klok wijst …. En idd, die hing er nog gewoon. Ik had dus meteen geleerd om duidelijker te zijn in mijn vraagstelling. Nu zeg ik gewoon: “je moet me roepen als het 10 voor half 9 is!” Was echt hilarisch. Ik heb zo enorm moeten lachen. Audrey

LAAT JOUW VOORBEELD VAN TAAL LETTERLIJK NEMEN ACHTER IN EEN REACTIE ONDER HET BLOG!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
KOEKIE Autisme BegeleidingAutisme en taal: 55 fantastische ingezonden voorbeelden van ‘Taal letterlijk nemen’.

19 comments

Join the conversation
  • Katia Verstraeten - 2 februari 2019 reply

    Mijn zoontje (8 jaar) stelde enkele maanden geleden de vraag of er al kleuren waren als ik nog klein was. Ik keek hem niet-begrijpend aan en antwoordde van wel. Hij had op televisie filmpjes gezien in zwart-wit en dacht dus dat heel de wereld zwart-wit was!

  • Pietertje - 12 oktober 2018 reply

    Eigenlijk heb ik een vraag waarop het mij nooit gelukt is om antwoord op te vinden, ook niet op internet.
    Vroeger op de lagere school kreeg ik een of andere test. Ik kreeg een plaatje te zien en ik moest antwoorden wat ik vond (??) dat het was. Ik gaf antwoord, waarop ik plaatje 2 te zien kreeg. Ik weet nog als de dag van gister dat ik vroeg. Dat antwoord wat is gaf op plaatje 1. was dat Goed of was dat Fout ??? Het enige wat ik als antwoord kreeg was. Zo werken deze vragen niet. Ik heb dus verder mijn hele altijd geweigerd om vragen te beantwoorden waarop het antwoord niet eenduidig goed of fout is. Een tweede voorbeeld is dat een keer een leraar van de middelbare school iets vroeg van: Vertel een waarom jij vind dat dit zo is. Waarop ik een wedervraag stelde. Vertelt U eens waarom U denkt dat dat papier op uw tafel wit is, Dus niet zeggen dat papier IS wit, waar vertellen waarom U denkt dat dit zo is. Als een vraag op deze manier wordt gesteld, kan ik hem niet be-antwoorden. O ja. mijn rapport cijfers waren erg hoog op school, omdat ik (nog steeds gelukkig) een uitstekend fotografisch geheugen heb. Ik hoef maar een minuutje naar een blad met tekst te kijken en het staat
    als een foto in mijn geheugen, waarvan ik als het ware tijdens een proefwerk het antwoord gewoon op kon lezen. Graag antwoord hieronder:
    is dit autisme of is dit hoogbegaafdheid of heb ik weer iets anders??
    Ik wil perse anoniem blijven, daarom op deze openbare manier.

  • Jeannette - 24 september 2018 reply

    Hi, ik ben moeder van een zoon van bijna 20 met autisme en heb zelf autisme. Ik zie jullie poster op Facebook en het is het “feest” der herkenning. Mijn vraag aan jullie is eigenlijk..gaan deze symptomen over, in hoeverre is het aan pubertijd te wijten en in hoeverre kunnen we hopen op enige vorm van zelfstandigheid? We zijn eigenlijk de wanhoop nabij

    Jonneke Koekhoven - 25 september 2018 reply

    Hoi Jeannette, bedankt voor je bericht. Deze week zijn we gestart met een online cursus over autisme en de pubertijd waarin deze vraag beantwoord wordt. De cursus zal in april 2019 herhaald worden. Als je nog mee wil doen mag je een mail sturen naar jonneke@symptomen-autisme.nl voor alle informatie.

  • Kees - 18 juli 2018 reply

    Hier iets wat in mijn familie is gebeurd. Een jongen had voor zijn 11e verjaardag van diverse familie leden wat geld gekregen, met de mededeling erbij: “Koop hier maar iets voor wat je leuk vindt” Echter op het einde van de dag had hij in totaal E 40,- bij elkaar. Zijn moeder echter die dacht: Wel handig zoveel kleingeld voor in de winkel, ik wissel dat om voor 2 biljetten van E 20,- . Echter hij schreeuwde moord en brand dat zijn moeder ZIJN geld had afgepakt. (Hij kent de waarde van de biltetten goed en kan ook erg goed rekenen) Hij wilde ook niet luisteren naar zijn moeder die vertelde van : Dat is toch evenveel geld waard. gelukkig herkende ik de reden hiervan maar al te goed uit mijn eigen jeugd van mezelf. Ik ging even apart praten met zijn moeder en vertelde haar dat die dingen die hij wil gaan kopen perse gekocht moeten worden met DIE biljetten die hij had gekregen. Immers dan pas klopt het verhaaltje. Zijn moeder keek mij wantrouwend aan van: Wat maakt dat nou weer uit. Waarop ik zei: Probeer maar eens, geef hem “zijn” biljetten maar eens terug. En wis en waarachtig, Hij bedaarde op slag. Ik adviseerde haar dan ook om het hier eens met de huisarts van haar zoon over te hebben. Een paar maanden later belde zij mij om mij te bedanken en dat de artsen mede door mijn tip autisme bij hem vastgesteld hebben. en dat nu meerdere dingen van zijn gedrag uit het verleden verklaard werden.

    Jonneke Koekhoven - 18 juli 2018 reply

    Mooi verhaal Kees, bedankt voor het delen!

  • Sofie - 7 juni 2018 reply

    Papa zei zonder verdere uitleg: ‘Meisjes plagen is om liefde vragen’. De dag erna komt mijn zoon van school en hij zei ‘ik heb de hele dag 1 meisje geplaagd vandaag. Ze liep constant weg van mij. Ze snapt het niet, hé!’

  • Mariëlle - 6 juni 2018 reply

    Ik was ooit boos en zei: je kan het dak op.
    Zoonlief was direct in paniek en ik kon me wel voor het hoofd slaan.
    Ook vroeg ik hem ooit waar hij zich pijn had gedaan. Hij liet mij de plek zien waar het gebeurd was.

  • Piet - 17 januari 2018 reply

    Hier iets wat een jaar of 40 geleden is gebeurd. Toen ik op mijn 18e van school kwam en begon te werken bij een productie bedrijf, moest ik naar een arts, voor een medische keuring, kennelijk was dat verplicht voor iedereen die begint met werken. Bij het begin van die keuring vertelde zijn assistente, die de keuring deed: Kleed U zich maar uit, uw onderbroek mag U aanhouden. Na diverse tests, zoals lengte, gewicht bloed druk etc etc. en een aantal vragen zei ze; Zo dat was alles, alleen HIER in dit flesje een keertje plassen, dat onderzoeken we ook op enkele dingen. En dus deed ik zonder enige schroom terplekke hetgeen zij van me verlangde. Dit was mijn allereerste medische onderzoek, dus ik had geen enkel idee dat ik dit niet ter plekke moest doen, zo vlak voor haar. Dit drong pas tot me door toen mijn moeder later vroeg van; En hoe was het daar bij die keuring gegaan. Waarop ik antwoorde: Zij vroeg toch om HIER in dat flesje te plassen ??

  • Freya Vissers - 29 november 2017 reply

    Wij zaten in de auto en het begon te regenen. Ik vroeg “kijk eens of er vanachter een paraplu ligt? Het begint te motregenen” Onze zoon (7) helemaal totaal in paniek “Nee!!! Ik wil geen slaag! Ik blijf wel in de auto zitten.” 😂 Dan moet je dus serieus blijven… (motten is in de kempen een synoniem voor slaan)

  • freya - 29 november 2017 reply

    Wij zaten in de auto en het begon te regenen. Ik zei”kijk is of er een paraplu vanachter ligt, het begint te motregenen” Mijn zoon (7jaar) hélemaal in paniek “Nee !!! Ik blijf in de auto hoor… Ik wil helemaal geen slaag krijgen !!!” (motten is in de kempen een synoniem voor slaan) 😂

  • Piet - 17 oktober 2017 reply

    Vroeger op school had ik een keer iets gedaan wat kennelijk niet mocht, waarop de lerares zei: Dat wil ik niet meer zien. Met als gevolg dat ik een paar uur later datzelfde nog eens deed toen ze met haar rug naar de klas stond. “Wat heb ik net gezegd??” klonk het boos, waarop ik antwoordde: “Maar U hebt toch ook niet GEZIEN dat ik dat deed?” Ik dacht echt dat ik dat wel mocht doen, zolang ze het maar niet zag. Ik heb nooit begrepen en zal ook nooit begrijpen waarom mensen iedere keer weer tegen mij moeten zeggen, “Nee ik BEDOELDE eigenlijk dat. Een ander voorbeeld was toen ik als kind iemand moest beschrijven en ze vroegen welke kleding iemand droeg, waarop ik antwoordde van “geen” Wat?? was het antwoord liep hij bloot??? ik: Nee natuurlijk niet, Lerares: Welke kleren droeg hij dan vroeg ze nogmaals, waarop ik weer zei van “niets”. Dat ging zo een tijdje door tot er iemand anders de vraag anders stelde en ik keurig antwoordde. Het woord “dragen” betekent bij mij namelijk maar 1 ding, en dat is bij mij hetzelfde als “meesjouwen”

  • H. Sandra - 19 augustus 2017 reply

    toen onze zoon een jaar of 8 was reden we eens voorbij een ‘watertoren’ en dat zeiden we ook tegen hem… waarop hij heel hard begon te lachen… ‘een toren van water… dat kan toch niet’ zei hij toen 😀

    zinnen zoals ‘stap eens op de bus’ en ‘op uw kamer’ … hilarisch want ge stapt niet ‘op’ maar ‘in’ de bus en iets ligt niet ‘op’ de kamer maar ‘in’ de kamer

    ondertussen is hij 21 maar nog kan hij het niet laten als ik vraag om de tafel te zetten te antw ‘die staat er al’ 🙂

  • angeliqueserlierAngelique - 18 augustus 2017 reply

    M’n man was laatst chagrijnig, omdat hij 1 verkeerde schroef in het nieuwe bureau had gedraaid. Deze was door het bureau heen gegaan. Dus ik zeg zo tegen mijn man: ” Je kan er wel chagrijnig om blijven maar we kunnen het toch niet terug draaien. Waarop m’n zoontje zegt: Jawel mama, papa heeft het schroefje wel teruggedraaid. Knap he!

  • cindy - 17 augustus 2017 reply

    mijn zoon vroeg hoeveel minuten het nog zou duren, ik zei nog een kwartiertje, het was even stil en hij vroeg nog eens hoeveel minuten, toen besefte ik dat ik echt de minuten moest opnoemen.

  • Jolanda - 17 augustus 2017 reply

    ik heb er veel! Dochter pdd-nos (nu 23) Zoon klassiek autisme (nu 17)

    aan de ontbijtafel. Op tafel staat er een ander merk margarine, vraagt dochterlief opeens, “mama, is deze margarine ook lief voor de plantjes?” plantaardige margarine…

    Ik wil mijn auto parkeren. Ik zie een lelijke eend en denk dat die mijnheer op “mijn plekje” wil parkeren en kijk om mij heen en mopper.. “waar is die vent met die eend”
    Als ik met dochter uitgestapt ben wil ik naar het winkelcentrum. Dochter staat echter om zich heen te kijken.. en wil niet mee. Ik vraag kom je nou? Nee mama, ik wil die vent met die eend zien!
    Zij dacht dat iemand een eend aan een riempje aan t uitlaten was.

    Zoonlief staat bij oma in de tuin ziet oma op het balkonnetje was op hangen.. “Héé oma! Jij hebt een bovenbuiten!”

  • Tamara - 16 juli 2017 reply

    Wij lagen op zaterdagochtend nog heerlijk met zijn alle in ons grote bed en ik lag met mijn zoon van 3 te knuffelen. Zeg ik tegen hem “ik hou van jou” krijg ik terug “ik hou van snoepjes” de dag ervoor had hij Sint Maarten gelopen.

    Jonneke Koekhoven - 23 juli 2017 reply

    😀 Heerlijk waar kinderen mee kunnen komen!

  • Yvonne - 10 juni 2017 reply

    Dochter van 13 met pddnos mag een nieuwe bikini bestellen via een postorderbedrijf. Samen plaatsen we de bestelling en krijgen daar een bevestiging van. Ze was zo blij!! En vraagt wanneer de bikini binnenkomt. Ik zeg “ik denk deze week nog wel”. “Hhmppff….” was haar antwoord. Zo van geloof je het zelf. Ik wilde gaan uitleggen dat ik denk dat de bikini woensdag of donderdag binnen zal komen en weer reageerde ze vol ongeloof. Daarop vroeg ik haar “hoe lang duurt de week nog volgens jou?” Ze draait zich om naar de klok, kijkt even en zegt resoluut “4 uur en 3 minuten”. Het was zondagavond 19.57 uur.

Join the conversation

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord met het privacybeleid van KOEKIE Autisme Begeleiding